torsdag 14 oktober 2010

benlös

Det kan hända att jag ibland vaknar upp och inte har några ben. benlös kan man kalla det. om man googlar på benlös får man upp lite olika saker som tex Ivar Benlös som var vikingahövding från dublin. man får också upp en bok som heter armlös benlös men inte hopplös. Benlös man lämnades i badkaret utan sin benprotes. Benlös 56 åring sparkades av en arab som också stal mannens moped. Benlös får tävla i OS. Benlös loftsäng + gipsväggar= totalt omöjligt? En dikt som heter benlös, skriven 27 juni 2006, och jag citerar, det hänger ett par ben på räcket till det vita huset.
Och så skrivs det om benlös förare i F1 och någon ställer frågan, vad väljer man: svanslös eller benlös? Och lilla emilia har målat sin första gubbe, en benlös tusenfoting. Pappa är stolt.

Ja, det finns olika begrepp om benlöshet. Jag vaknar i alla fall ibland upp utan ben. Man kanske kan säga att jag varken känner eller ser mina ben. Såna dagar har jag inget annat val att dra på mej täcket igen och luta mig tillbaka och fråga mej själv, jaha vad har den här dagen att erbjuda, erbjuda mej som benlös, mina ben vet jag kommer tillbaka till mig, kanske i morgon, kanske på söndag, men vad ska jag göra just nu, benlös för tillfället som jag är?

Och där ligger jag hela dagen och leker att mina fingrar är mångubbar som hoppar runt på månen, den ena av dom heter klas och han hoppar alltid tills han blir illamående och spyr rakt ut i rymden och dom andra beklagar sig över detta. snart fyller ju dina spyor hela rymden klas, brukar dom säga till honom, snart finns det så många spyor runt om i universum att det kommer bildas ett rike av dom, en armé, en stat, ett land, en hel planet av dom och dom kommer attackera oss!

ja, så ligger jag i sängen när jag vaknar upp och inte har några ben för tillfället.

vad gör ni?

4 kommentarer:

  1. Jag har benen kvar. Försöker långsamt dricka bort dom med en flaska rött tillsammans med Idol. Är jag patetisk då?

    SvaraRadera
  2. min favorit va "Benlös 56 åring sparkades av en arab som också stal mannens moped". då skrattade jag högt. gör det mig till en ond människa loathing?
    ibland känns det som att jag vaknar utan mitt förstånd och i det läget hade jag nog hellre valt utan ben men det är kanske en smaksak.

    just nu lyssnar jag på människor som pratar. ibland gäspar jag.

    SvaraRadera
  3. alla människor är onda på nåt sätt. det är inget fel. bara man inte går ut och gör dumma saker som tex mörda någon. men att kissa i någons rabatt kan vara okej ibland. men man får vara beredd på konsekvenser och karma som slår tillbaka också. ho-ha!

    gillar du att gäspa? känns det som frihet?

    SvaraRadera
  4. och Peter- ja du är patetisk.

    SvaraRadera

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Ive had some losers in my bed over the years. I married them all!