onsdag 11 juli 2012

en dag

Det är när regnet kommer. Då vaknar drömmarna till liv. Grannkärringarna sätter på sina gubbar i en enda härlig symfoni, och på gatan gör katterna likadant. Regnet river upp jorden, för upp allt dolt till ytan. Jordmån podsol, en gran trivs bäst i sura förhållanden. Jag har lagt apelsiner på fönsterbläcket, det är en snygg kontrast tycker jag. Här finns skatter att hämta, människor att blåsa, visor att sjunga och bröst att klämma på. Tiden står stilla, sträcker på sig som katten på hallmattan och där har vi regnet som dämpat alla ljud, alla lögner. Det ska regna hela året. Jag hade tänkt sitta hela året på balkongen och se tystnaden, stanken, avsaknaden. Jag tänker sträcka på mig, sjunka ihop, skrika i falsett. Jag tänkte sitta här hela året och se på när morgonen gryr i kaffekoppen och slänger sina skitiga kallingar på golvet och kliar sig i skrevet, hemkommen efter ett hårt knull med natten. Jag tänker vänta på den. Vända den ut och in, andas in surt regn, pissa i surt regn. Jag tänker stanna här tills den lägger sin snara runt mig och för upp mig på en dans. Var är min dag? Jag förtjänar en till dag.

4 kommentarer:

  1. Här är större chans att du tittar in än på sockerdricka. Minns du mig, månne? Tack för den tiden, måste jag få säga. Du hjälpte mig bli vuxen på ett bättre vis än vad jag annars hade kunnat bli. Hoppas att du är lika mycket du fortfarande, fast på det sätt som passar nutiden.

    Usch så man svamlar när man frontalkrockar med ett minne.

    Hej.

    SvaraRadera
  2. Språket har du kvar ivarjefall.
    Gott, välsignat och välbehagligt det.

    SvaraRadera
  3. Hej! Det var mycket länge sen men kanske har ett svagt minne. Hette du samma sak där? Får gå in där och kolla så kanske minnet kommer upp. Va härligt! Jag är nog fortfarande jag, tror jag? Hehe, jag har bara blivit lite mer mekanisk, pluggar och är med i ekorrhjulet. Det har tagit lite på mitt skrivande, men det kommer lite inlägg då och då och jag försöker sätta mej ner och svina framför pappret lite när jag har en ledig stund. Så kika in här mer om du vill! Skriver du någonstans?

    SvaraRadera
  4. jag återkommer hit med jämna mellanrum för att se om det hänt något. det har det inte.
    inte för att det är speciellt mycket aktivitet på min blogg heller men ändå.
    man undrar ibland hur det går för dig (och med man menar jag jag men det finns säkert fler än jag som undrar)

    SvaraRadera

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Ive had some losers in my bed over the years. I married them all!